NBB Clubsiteinloggencontact
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Onthoud mij  

   Registreren   Wachtwoord vergeten
16/18
Spel 3
Z/OW
AH98653
A105
H3
6
2
HVB864
107
V754

N

W

O

Z

B107
97
B8654
H32
V4
32
AV92
AB1098
WestNoordOostZuid
------1
2dblpas3
pas3pas4
pas4SApas51
pas7a.p. 

1 2 azen en V

devil Een duivels spelletje waar niemand groot slem biedt en bijna niemand 13 slagen maakt. Het duivelse zit hem vooral in het feit dat het goede spel naar 13 slagen in een schoppencontract eigenlijk niet te vinden is met dichte kaarten, terwijl de speelwijze in 7SA wat meer voor de hand ligt. Maar ja, wie biedt er nou 7SA met deze kaarten, 7 heeft als voordeel dat er nog wat vrijgetroefd kan worden.

Eerst maar het biedverloop. Met een maat die opent en (minstens) een 5-4 laag belooft, is het helemaal niet zo gek om 7 te bieden. De schoppen zitten zo ongeveer dicht nu maat V belooft (te weten te komen als je keycard blackwood speelt), en met H zijn er al 12 slagen. Heeft maat 1 harten is de introever slag 13, heeft maat AVBx zijn er 13 slagen, evenals AH. Of anders kan de vijfde klaveren misschien vrijgetroefd worden? En eventueel zelfs de klaverensnit als maat AV heeft. Veel kansen op 13 slagen dus.

Oost start 9 en maat valt iets tegen. weliswaar 12 dichte slagen, maar slag 13 is wat ver weg. De niet wetenschappelijke manier naar (hopelijk) 13 slagen is vanaf slag 2 zeven keer schoppen te spelen. Dat deed ik. wink
Oost moet 4 kaarten wegdoen en besluit, begrjipelijkerwijs, dat H belangrijk is. En dus worden er 2 ruiten weggedaan. Ik zit niet eens in de manche blush, ik weet niet of deze redenering tegen 7 ook was gevolgd. Het is in ieder geval niet zeker dat er dan 13 slagen gemaakt gaan worden, oost kan de goede kaarten vasthouden.

Hoe wel? Het is makkelijker de goede speelwijze te vinden in 7SA. Ook hier een start van 9.
Met (alweer) 12 vaste slagen is het zaak een 13de te vinden. Geen van de bovenstaand beschreven mogelijkheden heeft maat, er is zelfs geen mogelijke klaverensnit. In zo'n geval zit er maar 1 ding op, de dwang. Zorg ervoor dat oost of west niet alle goede kaarten meer kan vasthouden, zodat er een slag extra wordt gehaald.

Hoe pakken we dat aan? We kunnen natuurlijk alle schoppen spelen zodat de tegenstanders veel weg moeten gooien, maar wat moet er dan op tafel weggedaan worden? Het probleem is dat er op schoppen zelf nog geen dwang ontstaat, dat gebeurt pas als er daarna de ruiten worden gespeeld. Maar dan kun je niet meer kijken wat je in zuid moet weggooien.

Belangrijk is dus dat de volgorde iets anders moet. De dwang werkt veel beter als er eerst ruiten wordt gespeeld (3 keer) en dan pas alle schoppen. Zo kun je straks zien welke kaarten op tafel moeten worden weggedaan. Kun je daarna nog naar tafel (communcatie is altijd erg belangrijk in dwang)? Ja, met A.

Zogezegd, zogedaan. Eerst 3 keer ruiten (in noord een harten weg) en daarna 6 keer schoppen. Net voor de laatste schoppen wordt gespeeld zjin er nog de volgende kaarten:

  5 
 10
 
 6
   
 H 
  B
 V7 H3
   
 
 9
 AB

Noord speelt 5, wat kan oost weggooien? Zeker niet B, dan wordt de 9 op tafel hoog. Dus gooit oost 3 weg.
In zuid heeft 
9 nu geen nut meer, die wordt nooit meer hoog nu oost B heeft vastgehouden, die kan dus weg.
En arme west, wat kan die kwijt? Zeker niet 
H, dan wordt de 10 in noord hoog. Maar ook niet 7, dan vallen H en V onder A.

Een echte dubbele dwang, perfect uitgevoerd. Een schitterend spel dus? Nou, nog steeds duivels.devil

7SA kan down gespeeld worden als oost klaveren start. Er is dan niet genoeg communicatie (ja, daar is ie weer) om de dwang uit te voeren. Maar, na klaverenstart is 7 nog wel te maken. De tweede slag wordt er een klaveren in noord getroefd, die steekt over naar V. Dan weer een klaveren troeven, in oost valt H. Nu kunnen alle schoppen en ruiten worden gespeeld, west moet in slag 11 (op de derde ruiten) HV en V vasthouden. Dat kan niet, weer een geslaagde dwang (nu een enkelvoudige dwang tegen west). 

Maar, hoor ik jullie je afvragen, wat is er dan zo duivels? Hier wordt het spelletje alleen maar mooier van, moet je toch in 7 zitten. Klopt helemaal, 7 is het betere contract. Het duivelse zit erin na de start met 9 tegen 7.
Zoals in 7SA al duidelijk werd, om de dwang te kunnen laten slagen moet er eerst ruiten worden gespeeld. In sans is dat niet zo'n probleem, in een troefcontract wel. De enige entree naar noord, na hartenstart, is troef. Er kan wel een kleine troef naar de vrouw worden gespeeld, maar daarna moeten er eerst 3 ruiten worden gespeeld voordat er overgestoken kan worden naar noord. Met alle gevaar op de introever.

Dat valt niet meer te vinden voor de redeljik gevorderde bridger, denk ik. Daar moet je toch wel in de zeer-gevorderde categorie voor vallen. laugh Toch, als iets de enige manier is, dan moet zo gespeeld worden. Hoe groot het risico ook is om meer down te gaan dan de rest. Sowieso zal het in 7 niet veel uitmaken of er 1, 2 of 3 down gegaan wordt. wink

 

U moet ingelogd zijn om commentaar te geven.