Beter bridge? > Een speelplan doet wonderen.
1
<< Vorige Volgende >>
#18 door Has (Beheerder) op 2 februari 2015 om 18:11:59 (480 weken geleden) - [Quote] |
Soms verbazen spelletjes mij, of beter gezegd, soms verbaast mij het resultaat behaald op een spelletje. Bij een parenwedstrijd is daar veel moeilijker om iets over te zeggen, de reden voor een bepaald resultaat is dan veel diverser. Zo zou het wel eens kunnen zijn dat iemand, in de zoektocht naar een betere score dan de rest, juist een slechtere score haalt. Dat hoeft niet persé een slechte beslissing te zijn geweest, het kan ook gewoon domme pech zijn. Bji viertallen is het vaak makkeljiker te zien waarom iets fout is gegaan. Bij viertallen is downgaan omdat er geprobeerd is een overslag te halen, gewoon fout. Geen domme pech, wel een slechte beslissing. Bij viertallen is het dan nog belangrijker om tot het te halen aantal slagen te tellen. Ik had deze inleiding nodig om te laten zien waarom een spelletje, gespeeld op de eerste viertallenzitting, eigenlijk altijd gehaald moet worden. Mits er een speelplan is gemaakt. Spel 3, zitting 1. Je zit zuid en hebt in handen: AHV43 Een mooi handje en op de eerste hand open je 1. West past en maat biedt 3. Natuurlijk bied je daarna 4 met deze mooie hand. West start meestal H en maat komt op tafel:
Dat ziet er mooi uit. Nogal wat paren zijn, zonder de slagen te tellen oftewel een speelplan te maken, op de automatische piloot gaan spelen. De eerste slag A, dan 3 keer troeven trekken (de troeven zitten 3-1) en dan de azen of de snit op H (zit fout). Ze halen zo 9 slagen. En dat is jammer want het contract kan gewoon gemaakt worden. Zeker na H start. Ruitenstart is moeilijker, maar daar kom ik straks nog op. Na de uitkomst is het zaak slagen te tellen. Met 5 schoppenslagen en 3 azen (en weinig mogeljikheid om iets hoog te spelen) zijn er 8 slagen. Dat is 2 tekort. Er zijn 2 mogelijkheden om die 2 slagen extra te halen: Dat laatste is moeilijk, maar is vaak wel een optie. Zeker als zo vaak troeven geen optie is, moeten de extra slagen ergens anders vandaan komen.
Het spelen gaat dan als volgt: Niet geheel zonder risico, als oost 9 had gehad, dan had het zomaar fout kunnen gaan. West is aan slag, noord troeft en oost troeft over. Maar het had hier wel geleid tot 10 slagen.
Het andere plan, 2 keer harten troeven in noord, is veiliger. Met de mooie troeven kan er 2 keer met een hoge troef getroefd worden. Dat gaat alleen fout als de troeven 4-0 tegen zitten. En er kan makkelijk naar zuid worden overgestoken, met zowel troef als met een introever in klaveren. Zogezegd, zo gedaan. H wordt gepakt met A en er wordt meteen 4 nagespeeld: Het voordeel van deze laatste manier van spelen is dat het ook werkt na een ruitenstart. Gewoon de tweede slag A spelen en daarna weer harten en het spelen gaat hetzelfde als hierboven. Behalve dan dat de ruiten nu niet achteraan maar vooraan in het spel worden gehaald.
Voor de gevorderden is het spel ook leuk na H start. Weliswaar niet in viertallen, maar voor paren. Er kan dan namelijk nog een extra slag worden gehaald. Het hele spel:
Als meteen A wordt gezet, 1 keer troef wordt getrokken en dan harten wordt gespeeld, dan komt oost aan slag. Omdat ie geen harten of schoppen meer heeft, moet er ruiten of klaveren worden gespeeld. Is dat ruiten dan wordt B hoog, is dat klaveren (H) dan kan de vierde klaveren hoog worden gespeeld. |
1
<< Vorige Volgende >>
Je mag niet in dit forum posten.