NBB Clubsiteinloggencontact
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Onthoud mij  

   Registreren   Wachtwoord vergeten

Beter bridge? > Een speelplan doet wonderen.

1
<< Vorige      Volgende >>

#18 door Has (Beheerder) op 2 februari 2015 om 18:11:59 (480 weken geleden) - [Quote]Top

Soms verbazen spelletjes mij, of beter gezegd, soms verbaast mij het resultaat behaald op een spelletje. Bij een parenwedstrijd is daar veel moeilijker om iets over te zeggen, de reden voor een bepaald resultaat is dan veel diverser. Zo zou het wel eens kunnen zijn dat iemand, in de zoektocht naar een betere score dan de rest, juist een slechtere score haalt. Dat hoeft niet persé een slechte beslissing te zijn geweest, het kan ook gewoon domme pech zijn.

Bji viertallen is het vaak makkeljiker te zien waarom iets fout is gegaan. Bij viertallen is downgaan omdat er geprobeerd is een overslag te halen, gewoon fout. Geen domme pech, wel een slechte beslissing. Bij viertallen is het dan nog belangrijker om tot het te halen aantal slagen te tellen.

Ik had deze inleiding nodig om te laten zien waarom een spelletje, gespeeld op de eerste viertallenzitting, eigenlijk altijd gehaald moet worden. Mits er een speelplan is gemaakt.

Spel 3, zitting 1. Je zit zuid en hebt in handen:

 AHV43
 A984
 B54
 V

Een mooi handje en op de eerste hand open je 1. West past en maat biedt 3. Natuurlijk bied je daarna 4 met deze mooie hand.

West start meestal H en maat komt op tafel:

  B1052 
 32
 A62
 A1053
   
  AHV43 
 A984
 B54
 V

Dat ziet er mooi uit. Nogal wat paren zijn, zonder de slagen te tellen oftewel een speelplan te maken, op de automatische piloot gaan spelen. De eerste slag A, dan 3 keer troeven trekken (de troeven zitten 3-1) en dan de azen of de snit op H (zit fout). Ze halen zo 9 slagen. En dat is jammer want het contract kan gewoon gemaakt worden. Zeker na H start. Ruitenstart is moeilijker, maar daar kom ik straks nog op.

Na de uitkomst is het zaak slagen te tellen. Met 5 schoppenslagen en 3 azen (en weinig mogeljikheid om iets hoog te spelen) zijn er 8 slagen. Dat is 2 tekort. Er zijn 2 mogelijkheden om die 2 slagen extra te halen:
- troef 2 keer een hartenslag in noord.
- troef 3 keer een klaverenslag in zuid.
Waarom 3 keer? Omdat als er in zuid wordt getroefd er maar 4 troefslagen worden gemaakt, geen 5. Dat getal komt van de langste schoppenkaart, als zuid troeft dan wordt de (overgebleven) lengte korter dan 5.
- troef 1 keer harten in noord en haal een extra harten, ruiten of klaveren.

Dat laatste is moeilijk, maar is vaak wel een optie. Zeker als zo vaak troeven geen optie is, moeten de extra slagen ergens anders vandaan komen.


Na deze analyse van het spel, is het zaak het goede en/of makkelijkste speelplan te kiezen. Om 3 keer klaveren te kunnen troeven, moet er 3 keer naar noord worden overgestoken. Dat kan. 1 keer A, 1 keer A en 1 keer een hoge troef. Die laatste is voor het speelplan erg belangrijk, het houdt in dat er een lage troef in zuid bewaard moet blijven om over te steken. 

Het spelen gaat dan als volgt:
H - 2 - 7 - A (slag 1)
V - 2 - A - 4 (slag 2)
3 - 6 - 3 - 9 (slag 3)
4 - 7 - A - 8 (slag 4)
5 - 7 - V - H (slag 5)
4 - 7 - 10 - 6 (slag 6)
10 - H - H - 3 (slag 7)
A - 8 - 2 - 9 (slag 8)
Op tafel liggen nog B5, west heeft nog alleen 9. Tafel zal een keer aan slag komen (met 5) en kan dan de laatste troef halen. Dat zijn slagen 9 en 10.

Niet geheel zonder risico, als oost 9 had gehad, dan had het zomaar fout kunnen gaan. West is aan slag, noord troeft en oost troeft over. Maar het had hier wel geleid tot 10 slagen.

 

Het andere plan, 2 keer harten troeven in noord, is veiliger. Met de mooie troeven kan er 2 keer met een hoge troef getroefd worden. Dat gaat alleen fout als de troeven 4-0 tegen zitten. En er kan makkelijk naar zuid worden overgestoken, met zowel troef als met een introever in klaveren.

Zogezegd, zo gedaan. H wordt gepakt met A en er wordt meteen 4 nagespeeld:
H - 2 - 7 - A (slag 1)
4 - 5 - 3 - B (voor de tegenpartij)
H - 4 - 7 - A (slag 2)
2 - 6 - V - 7 (gelukkig zitten de troeven niet 4-0, slag 3)
9 - 10 - 10 - 4 (slag 4)
5 - 8 - H - 8 (slag 5)
8 - V -B - 6 (slag 6)
A - 7 - V - 2 (slag 7)
3 - H - 3 - 9 (slag 8)
A - 9 - 2 - 9 (slag 9)
En  4 is de laatste troef, dat maakt 10 slagen.

Het voordeel van deze laatste manier van spelen is dat het ook werkt na een ruitenstart. Gewoon de tweede slag A spelen en daarna weer harten en het spelen gaat hetzelfde als hierboven. Behalve dan dat de ruiten nu niet achteraan maar vooraan in het spel worden gehaald. 

 

Voor de gevorderden is het spel ook leuk na H start. Weliswaar niet in viertallen, maar voor paren. Er kan dan namelijk nog een extra slag worden gehaald. Het hele spel:
 

  B1052 
 32
 A62
 A1053
 987  6
 HV1065 B7
 73 HV1098
 B92 H8764
  AHV43 
 A984
 B54
 V

Als meteen A wordt gezet, 1 keer troef wordt getrokken en dan harten wordt gespeeld, dan komt oost aan slag. Omdat ie geen harten of schoppen meer heeft, moet er ruiten of klaveren worden gespeeld. Is dat ruiten dan wordt B hoog, is dat klaveren (H) dan kan de vierde klaveren hoog worden gespeeld.

1
<< Vorige      Volgende >>

Je mag niet in dit forum posten.

Snelkiesmenu: